Gezond eten kan ook lekker zijn

Must Try

Gewend aan allerlei snoep, pizza en patat? Gooi je leefstijl om en ga gezond koken. Gezond eten kan namelijk net zo smaakvol zijn. Maak bijvoorbeeld een groenten taart of eet noten en Hüttenkäse door de maaltijd om op smaak te brengen en te gebruiken als vleesvervangers bijvoorbeeld. Met gezonde ingrediënten kun je eindeloos variëren en dan raak je uiteindelijk helemaal gewend aan een gezonde leefstijl. Wat verstaand we eigenlijk onder gezonde voedingsmiddelen? Dit zijn veel voedingsmiddelen uit de schijf van vijf. Denk aan vis, groenten, peulvruchten, noten, zaden, fruit, volkoren en magere onbewerkte zuivel. Kortom bestaat gezond eten dus uit pure natuurlijke onbewerkte stoffen en dat proef je. Ze bevatten weinig koolhydraten of smaakmakers. Echter is hun natuurlijke smaak al een rede om gezonder te gaan eten.

Gezond eten met weinig witmeel en snelle koolhydraten net zo lekker

Producten als koek en snoep zijn voornamelijk van witmeel gemaakt en bevatten lege calorieën met een geringe voedingswaarde. Suikers werken verslavend als je er veel van eet. Uiteindelijk bij een leefstijl verandering zul je merken dat je al die suikers en snelle koolhydraten helemaal niet nodig hebt. Je zult jezelf veel fitter voelen als je natuurlijk en onbewerkt eet. Je kunt gezond eten makkelijk bereiden en op smaak brengen. Denk aan vis, groenten, noten en zilvervlies rijst met een eigengemaakte verse kruidensaus. Of een volkoren boterham met witte kaas of magere vleeswaren. Volkoren producten hebben de eigenschap dat ze “langzame koolhydraten” en vezels bevatten. Deze geven een langdurige verzadigd gevoel omdat de bloedsuikerspiegel voor een langere periode stabiel is. Vezels zijn onmisbaar om de spijsvertering draaiende te houden. In vis zitten vetzuren die goed zijn voor het hart en bloedvaten. Groenten en fruit bevatten oneindig veel antioxidanten en vitaminen die ons lichaam dagelijks nodig heeft.

Vervangers voor ongezonde snacks die ook lekker zijn en gezonder

Ook snel een handvol chips tussendoor? Ga eens voor onbewerkte noten als walnoten in plaats van chips. Maak een zelfgemaakte dipsaus van gestampte kikkererwten en zo heb je een heerlijke snack voor tussendoor vol gezonde vetten die noten bevatten. Deze vetten vind je ook in vette vis als makreel en zalm. Wie regelmatig eens lekkere vette vis eet blijft langer gezond en heeft een hogere levensverwachting. Koop ook volkorenbrood in plaats van wit brood en koop magere lichte kaas als Hüttenkäse in plaats van 48plus kaas waarmee die boterham minstens even goed smaakt, maar jij een stuk minder calorieën van binnen krijgt. Gezonde vleesvervangers zijn bijvoorbeeld tofu en witte kaas. Deze brengen de maaltijd even goed op smaak als rood vlees zoals gehakt. Beperk rood vlees en zorg voor vervangers als noten, ei, vis of gevogelte. Er zijn dus genoeg creatieve manieren om ongezonde voeding te vervangen voor gezonde varianten die ook nog eens lekker smaken.

- Advertisement -spot_img

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

- Advertisement -spot_img

Latest Recipes

- Advertisement -spot_img

More Recipes Like This

- Advertisement -spot_img